DARKMESS - interjú (2024)

promo_4.jpgFotó: Palotás Péter (DARKMESS 2024 b.-j.: Kőrös Zoltán Dávid (gitár), József Mátyás (ének), Nemes Nimród (basszusgitár), Salgó Norbert - dob)

Úgy gondolom, a nemrég friss klippel jelentkező DARKMESS igazán üde és izgalmas keményfém foltja a honi extrém zenei szférának, akik nem csak súlyos breakdownokban és tört ritmusokban veretlenek, hanem vizualitásban is ráerősítenek az általuk teremtett, jólesően sötét és kaotikus atmoszférára, és az is példaértékű, ahogy a zenekar történetét írják. A szeptemberben érkező nagylemez, és a korábbi országos körút a LAZARVS vendégeként, pedig remek apropót adott, hogy végre átbeszéljük a banda viselt dolgait. Kérdéseimre Nemes Nimród dalszerző, basszusgitáros válaszolt. 

Örömmel üdvözöllek titeket a Mögött blogon, végre! Felütésként, épp, hogy csak túl vagytok a Mini Alpárfeszten. Hogy sikerült? 

Köszönjük szépen, részünkről a megtiszteltetés! Fergeteges hangulatú mulatság volt, mindenki nagyon jól érezte magát. A helyszín kicsit túl lett lőve az esemény volumenéhez képest, de olyan bulit csaptunk, hogy „a Holdról is látszott”! (nevet) Innen is üdvözöljük az első sort, kurva jók vagytok!

Milyen érzés a Barba Negrában fellépni?

Nagy élmény ekkora színpadon játszani, teljesen más atmoszféra, mint a klubkoncertek. A legfelemelőbb ebben az, amikor azt a visszacsatolást kapjuk, hogy mennyire jól áll ez a produkciónak. Szerencsére élből sikerült „belakni” ezeket a helyszíneket is. Izgulás persze mindig van ezerrel, hogy minden patent legyen, de úgy tűnik, működőképes a dolog. Mondjuk azért a klubturnézást se cserélnénk le semmire.

Ha már nagyszínpadok, április 5-én, a Dürer Kertben zárult egy elég masszívnak mondható turné, ahol a LAZARVS vendégeként léptetek színpadra, miként adódott a lehetőség?

Valóban masszív volt, és minden túlzás nélkül mondhatjuk, hogy ez volt az eddigi legjobb turnénk valaha. Egyébként ezeréves kapcsolat ez a LAZARVS-srácokkal, még a megboldogult Vágóhídas/Showbarlangos időkből ismerjük egymást, tehát az aranykorból.(nevet) Fel-fel merült a közös koncert lehetősége korábban is, hipotetikus jelleggel, de elsőkörben nekünk is fel kellett nőni a feladathoz, illetve most álltak úgy össze a csillagok, hogy a körülmények is adottá váltak, plusz Andrissal (Áron András – ének, gitár, LAZARVS) az új lemezünk kapcsán is kapcsolatban voltunk. Szóval így alakult végül, hogy az őszi-téli turnéra meghívást kaptunk tőlük.

Mi az, amit szerinted egy hozzátok hasonló szinten lévő hazai banda leginkább profitálni tud egy ekkora volumenű megmenésből?

Itt három dolgot emelnék ki a rengetegből. Az első nyilvánvalóan az, hogy országosan is felkerült a nevünk a térképre, szcénán belül ennél jobb átfedés a hallgatók között talán nincs is, ami ennyi embert mozgat meg. A második, az a profizmus és alázat, amit tanultunk az egész LAZARVS-brigádtól, többek között például az, miként működik jól egy ilyen turné, mire érdemes figyelni, hogyan kell hatékonyan működni stb. A harmadik és a legfontosabb pedig az a közvetlen energia, amit a különböző helyszíneken kaptunk a helyi közönségtől. Az tényleg kegyetlen volt, brutál jó érzés ennyien osztozni egy-egy breakdown okozta lelki orgazmusban.

Járjuk végig újra a kört, mesélj, mi ugrik be elsőre az egyes állomásokról?

Ezt próbálom rövidre venni, mert holnapig mesélhetnék róla.

Tatabánya: Itt még nagyon izgultunk, hogy minden rendben menjen, úgyhogy izomból játszottunk. Végülis, nem rúgtak ki a turnéról, szóval…

Győr: Brutál energia, embertelen menő közönség, akkor éreztük nagyon először igazán, hogy ebben mekkora power van.

Székesfehérvár: Hatalmas energy boost, nagyon jó hangulatú hely. Szép számban voltunk, jó sok helyi ismerőssel is, úgyhogy bele is csúsztunk a mulatozásba.

Miskolc: Fehérvár után egy nappal elég fáradtan érkeztünk, de az egyik legjobb állomás volt, egészen elképesztő a helyi erő, innen is köszi!

Szombathely: Nagyon kedves stáb és hely, először jártunk itt életünkben, jövünk máskor is. Egy minimál kritika csak, télen jó, ha van fűtés.

Sopron: Alig találtuk meg a helyet, pedig én már jártam ott régebben. Az ottaniak nagyon közvetlenek, a szekusok a legkedvesebbek az összes hely közül, ahol jártunk eddig.

Debrecen: Ezt még emlegetni fogjuk, pusztító volt, baromira örülünk, hogy itt zárhattuk a vidéki részét a turnénak. Ha számokban értékeljük. 12/10.

Dürer Kert: Legjobb koncertünk ever, minden szempontból, ezt nem is ragoznám tovább.

Mennyire folynak össze egy ilyen koncertsorozat után az emlékek egyébként?

Több helyszínen személyesen is először jártunk életünkben, ezzel a formációval meg azt hiszem, soha eddig még semelyik klubban sem, úgyhogy mindegyik állomás teljesen külön élményként maradt meg. Talán a pakolás és az utazás olyasmi, ami képes rutinszerűvé válni egy idő után, de annak is megvan a maga varázsa.

Tapasztalataid alapján miként látod 2024-ben a honi keményzenei underground helyzetét? Valóban a fővárosban összpontosul minden, és vidéken még jobban a perifériára szorulnak a közeg koncertjei, vagy látsz változást a korábbi évekhez képest?

Az nyilvánvaló, hogy a budapesti koncentráltság még ma is jelentős, de úgy vettük észre, hogy ez azért javult az utóbbi időben. Így előzenekarként is az összes állomáson a teljes közönség legnagyobb része kíváncsi volt ránk, az viszont általánosságban még mindig valós lehet valószínűleg, hogy a legtöbb helyen kell egy jól bejáratott név ahhoz, hogy valódi közösségi eseménnyé válhasson egy ilyen underground buli.

Némi múltidézés: nem szeretném szó nélkül hagyni, hogy a DARKMESS-tagság háromnegyedét még a megboldogult Vendetta Inc.-ből ismerem, ami óriási kedvencem, számodra mekkora az „áthallás” a két projekt között?

De jó egy igazi Vendettás!(nevet) Már elég kevesen vannak valószínűleg, akik emlékeznek még arra az időre.

Emberi kapcsolatok szintjén rengeteg kapcsolódás van a kettő közt, szakmailag viszont a DARKMESS-re egy teljesen új projektként tekintettünk már az elejétől fogva. Egyébként már a végét járta a Vendetta Inc., amikor mi már Matyival (ének) kísérletezgettünk ezen a vonalon. A felállás magától értetődő így, visszatekintve, Zoli (gitár) megjelenése Budapesten abban az időben szinte sorsszerűnek is tekinthető, a zenekarrá alakulás szempontjából.

Hangzók. Ahogy arról korábban már meséltetek az Ópiumbarlangnak, a DARKMESS a Matyival közös stúdióprojektetekként indult, az első kislemez (ΛRK – EP, 2021) pedig ennek az időszaknak a digitális lenyomata. Számodra mit jelképez ez az anyag?

Az a mi kis bárkánk, még annak idején Matyival ketten abban menekítettük át az akkori saját kis özönvizünk után, a számunkra fontos zenei dolgokat. Nagyon inspiráló időszak volt, mindennek az alapja, természetes kezdeti félrenyúlásokkal. Ez adta a vázát mindennek, még, ha ma már nem is nagyon játsszuk az azon szereplő dalok egyikét sem élőben. Egyszer mondjuk biztosan előveszünk belőle pár tételt. Mondjuk a 10 éves jubileumon, vagy ilyesmi.

A zenekari felállás első közös produktuma tavaly robbant, a KHAOS-EP formájában. Mit gondolsz, mennyire sikerült ezzel megmutatni, miről is szól a DARKMESS?

Talán azt sikerült a KHAOS-on meglebegtetni leginkább, hogy mennyi minden van ebben a zenekarban és hogy ez bármerre mehet innentől, csak annyi biztos, extrém lesz és sötét. Zoli elképesztően kegyetlen hangulatú gitározása itt jelent meg elsőként, és végre tényleg úthenger alapokat kapott Slagi dobtémáival. Kis lemez, nagy lépés.

Legfrissebb megjelenésetek a Khronos című dal és klip, ami az ősszel érkező bemutatkozó album előfutára is. Miként emlékszel vissza a forgatásra?

A helyszínt már nagyon régóta kinéztük magunknak, egy techno buliban jártam ott talán, pár éve. Egy régi sörgyár, ahol most egy kortárs művészeti központ működik, az Art Quarter Budapest. A terem egyébként egy hatalmas tér, talán raktár lehetett, érdekessége, hogy két szint egybe van nyitva és egy ráccsal van elválasztva, így alulról is megvilágítható. Két napig forgattunk, természetesen ismét Lacival (KSPL), mert ahol megvan a kémia, ott ugye már nem kell keresni. Nem volt sétagalopp, de nagyon jó lett a végeredmény, derekasan helytálltunk, főleg Laci. Volt füst, meg robotlámpák (Twelve Moons Productions), úgyhogy, ha valaki betévedt, azt hihette, hogy itt valami komoly dolog történik. Történt is, természetesen.

Ha egészként tekintesz a zenekari diszkográfiára, miként jellemeznéd? Fejlődési szakaszok? Esetleg különféle hangulatállapotok?

Van egy tudatos íve az egésznek, ami inkább tartalmi, mint zenei. Zeneileg abszolút spontán hagyjuk, hogy szívjon befele minket a fekete lyuk, majd ezt próbáljuk keretbe rendezni dalok formájában. Tartalmilag pedig egy sajátos kis világot teremtettünk, ahol a különböző egyetemes szimbólumokat felhasználva meséljük el a saját történetünket, és mutatjuk be a mi nézőpontunkat, lényegében minden fontosabb emberi kérdésről, ami mozgat minket. Most épp az antik görög mitológia a fő motívumrendszerünk, ami egyelőre eléggé kimeríthetetlennek tűnik, de valószínűleg a jövőben más vizekre is átevezünk majd.

Mi az, amit már elárulhatsz az érkező nagylemezről?

Meg fog jelenni ez már biztos. Viccet félretéve, az utolsó dalok véglegesítésén dolgozunk, nyáron biztosan érkezik a lemezről még egy single és szeptemberben várható a teljes anyag megjelenése. Egyébként a Khronos a hangzásvilágról már lerántotta a leplet, de az igazán ínyenc falatok még hátra vannak.

Mondhatjuk, hogy a DARKMESS egyik erőssége a vizualitás, azt hiszem, már a két korábbi klippel is sikerült egy elég fasza, egységes látványvilágot kreálni. Eddig mindig a már megidézett Kispál Lacival (BORU, KSPL) dolgoztatok. Mit gondolsz, mi miatt tudtok ilyen jól működni együtt?

Köszönjük! Egyébként ez jó kérdés, de nem biztos, hogy tudunk rá pontos választ adni. Olyasmi kapcsolat ez, mint a zenekartagok között van, ami hogyha működik, akkor működik, de nem tudod megmondani pontosan miért. Az elejétől fogva elképesztően jó a dinamika köztünk, és rengeteg mindent ugyanúgy látunk, nem mellesleg nagyon jó barátok is vagyunk. Laci már tiszteletbeli tag lényegében. Egyébként vizuál vonalon a grafikusunk Alapi Zsolt (Lowlife Prod) is a kezdetektől velünk van, az új lemez artworkjét is ő készíti.

Jön a fesztiválszezon, melyek a kedvenc hazai fesztiváljaitok, akár fellépőként, akár látogatóként, melyik hazai fesztivál szellemiségével tudtok a leginkább azonosulni?

A mainstream fesztiválok nekünk jelenleg még nem játszanak érthető okokból, egyébként ezekre közönségként is ritkán járunk. Nekünk egyfajta bölcső az Alpárfeszt, emiatt nagyon közel áll a szívünkhöz, viszont szellemiségében, fellépőként és látogatóként is a Fekete Zajt emelnénk ki. Ott igazán értő fülekre talált a zenénk tavaly, és nagyon élveztük az ott töltött időt a közönség soraiban is.

Merre láthatunk még benneteket idén?

Nyáron három fesztiválon, az Alpárfeszten (június 28.), A TanyaFeszten (augusztus 9.) és ismét a Fekete Zajon (augusztus 16.).

Ősszel egy nagyobb szabású lemezbemutatót tartunk Budapesten, de erről majd nyár elején tudunk többet megosztani. Vidéket tekintve pedig Debrecen, Székesfehérvár már biztos, de további dátumok is szervezés alatt vannak. Remélhetőleg az összes városba eljutunk, ahol voltunk az előző turnén, sőt még azon is túl.

A végszót is neked adom, részemről köszönöm, nagyon!

Nagyon köszönjük a lehetőséget, és hogy ilyen minőségi és releváns kérdésekre válaszolhattunk! Hajrá Mögött blog!

 Oldalak:

DARKMESS - honlap

DARKMESS - Facebook

DARKMESS - Instagram

DARKMESS - Youtube